nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Op weg naar Palermo

Zaterdag 25 januari 2014. San Giorgio – Sant’Agata di Militello – Santo Stefano di Camastra. 73 kilometer vandaag.

De reis gaat verder na een zeer stormachtige nacht. Heftige rukwinden en zelfs hagelstenen op ons dak! Gioiosa Marea is een aardige stad, die een flink stuk boven de zee ligt. In Capo d'Orlando doen we boodschappen , maar het regent weer dus we gaan deze stad niet verder bekijken. We kunnen de wc lozen in Sant'Agata bij een gesloten “sosta camper” Rosa Marina Lungomare. Even verder op een parking naast een park aan zee stoppen we voor we de lunch.

Dan lopen we een rondje door dat park, een winkelstraat door en langs zee weer terug. We buurten even met een Oosterbeekse, die al 25 jaar op Sicilië woont. Ze vertelt enthousiast hoe mooi Sicilië is. Dan gaat het verder langs de kust die hier en daar vlak langs het water loopt, soms via hoge viaducten. We zoeken de parking op bij de kerk in Santo Stefano di Camastra. We zagen het al bij het inrijden van dit stadje: een en al KERAMIEK. Na een kop thee kuieren we dan ook dit heel aardige stadje door en bekijken al dat keramiek. Straatnaambordjes, afvalbakken, bankjes, huisnummers, bloempotten, raamkozijnen, bloembakken, reclame- en uithangborden; alles van keramiek. Kleine en grote winkels bieden hun spullen aan. Heel opvallend zijn de bloempotten in de vorm van mensenhoofden en de bouwsels, (watervalletjes) waar water van boven naar beneden kan stromen. In een gezellig café nemen we een koffie en glas wijn te drinken. De dame achter de bar doet dit zo te zien nog niet zo lang. Ze voelt zich er een beetje onwennig bij. Om vijf uur zijn we weer terug bij onze camper op het pleintje.

26 januari 2014 Santo Stefano di Camastra – Cefalù.

We waren er vroeg in en dus ook weer vroeg eruit. Zo zijn we om half 10 al weer op pad. Het is flink opgeklaard vannacht, her en der een wolkje en verder zon! Al tientallen kilometers te voren zien we de hoge rots van Cefalù. De stad ligt aan de voet ervan en de Normandische kathedraal torent hoog boven de tegeldaken van de oude stad uit. Om half 11 staan we daar dan aan de weg langs zee (Lungomare).Helemaal verkeerd zoals later zal blijken! We stappen direct op voor een wandeling naar de top van de Rocca di Cefalù. (Wandeling 19 uit de Sunflower Sicilië.) Cefalù blijkt een heerlijk pittoresk stadje te zijn met smalle steegjes en aparte, mooie plekjes. Wij vinden al snel een bordje dat de weg naar de Tempio de Diana aanwijst, die op de Rocca is gesitueerd. Via een trappenstraatje (zijweg van de hoofdwinkelstraat Via Ruggiero) klimmen we naar de opgang van de Rocca. We kopen entreekaartjes bij een bigliettera en krijgen een minigidsje te leen, dat in diverse talen uitleg geeft van wat er hier allemaal te zien is.

Uiteraard hebben we al rap schitterend zicht over de stad beneden. We passeren een poort van de 1e fortificaties en even later de 2e (die poort is echter ingevallen). Iets verder net als we links in de richting van de Diana Tempel zijn gegaan, zien we een soort put in de grond, die een opening naar een grote cisterne is (10 bij 4,5 m wateroppervlak). Een ingang naar de trap naar beneden kunnen we echter niet ontdekken. Wat hoger komen we bij de zogenaamde Diana Tempel. Het is een Megalitisch gebouw uit de 5e – 4e eeuw voor Christus, dat echter ook in later eeuwen emplooi gehad heeft; er is niet veel meer van over. Nog een stuk verder komen we aan de lange verdedigingsmuur, die we ook al van beneden hebben gezien, toen we Cefalù binnenreden. Vanaf die muur hebben we perfect zicht op de hele kust richting Palermo en natuurlijk de stad met de Duomo eronder. Naast de ruines van de tempel gaat een pad stijl omhoog naar het kasteel, dat helemaal op de top ligt. Het is een flinke klim! We komen nog wat verdwaalde schapen tegen en Nart fotografeert de ene na de ander bloem/plant en er hangt een valk in de lucht vlak boven ons. Boven lopen we langs de kantelen tot we niet verder kunnen; daar is zicht op het haventje bij de vuurtoren. We vinden hier ook nog een cache en schrijven onze naam op de logrol. We zien dat in november de vorige geocacher hier was. Dan dalen we weer af via een ander pad en komen weer terug bij het hutje van de kaartjesverkoper. We willen de kathedraal bekijken maar die is nu dicht, vanmiddag om half 4 weer open. Eerst maar terug naar de parkeerplaats om te lunchen….daar wacht een onverwachte tegenvaller: een bekeuring op de voorruit. We hadden een parkeerticket moeten kopen en hebben het bordje niet goed gelezen; aangenomen dat die alleen in de zomer gold, net als op vorige plaatsen waar we waren. €41,00 boete en morgen betalen op het bureau. Báááááálen!!!! We zetten de camper aan de overkant op de betaalde parking (12,00 euro) en gaan na de lunch weer op pad. Nu helemaal langs het water tot aan de vuurtoren. We zien allerlei gangetjes, trapjes, een Middeleeuwse wasplaats en leuke winkeltjes en barretjes. Dan komen we weer op het plein van de Duomo met gezellige terrasjes ervoor. De kerk is erg mooi, ook vanbinnen! Vooral de apsis met de Christus Pantocrator in Byzanthijns mozaïek is magnifiek. We kunnen niet alles bekijken want een gedeelte is afgeschermd i.v.m. een renovatie. Dan kuieren we weer terug naar de parking; er staan nog 3 campers, twee Italiaanse en een Duitse. We vullen onze watervoorraad aan en constateren dat we morgen ook op zoek moeten naar een LPG station om de gastank aan te vullen. Verder bekijken we alvast wat we in Palermo willen doen. En we moeten nodig weer op zoek naar een internetpunt om berichten van het thuisfront te lezen en weer nieuwe foto’s en verhalen op reismee te zetten. En hopelijk kan ik op onze bankafschriften zien wat de code is,die nodig is voor het opwaarderen van de telefoon.

27 januari 2014 Cefalu – Termini Imerese

Nee niet zo goed geslapen vannacht…Het was gisteren een pechdag: parkeerbon en het nieuwe waterpompje dat we in Reggio di Calabria hebben gekocht (kassa: 40 euro) is gisteravond (na 5 dagen …..) er mee op gehouden. Dat is dus nr.2. We staan voor een raadsel en balen nog meer dan bij de parkeerbekeuring! Om 9.00 uur kunnen we op het politiebureau terecht om die te betalen. Daar lopen we dan maar eerst heen, na een praatje met onze moeilijk verstaanbare Duitse buurman, die zegt dat je bekeuringen tot 40 euro gewoon moet weggooien. Maar ja dit is 41 euro, dus we gaan maar braaf betalen om meer ellende via internationale opsporingsacties te voorkomen. Het is druk bij het betaal-loket. Ik moet mijn rijbewijs laten zien, dat wordt gekopieerd, en mag €28,70 afrekenen. Héé da’s aardig; we krijgen korting! We lopen via het toeristeninfokantoor terug. Ze helpen ons aan het adres voor LPG en internet. Die laatste blijkt gesloten! Bij een groenteventer kopen we fruit en bij de bakker brood. Dan vinden we het tijd om Cefalu achter ons te laten. Onderweg zien we wat hoge bergen waar sneeuw op ligt. Het LPGstation vinden we vlot en we tanken vol. We hebben minder verbruikt dan we dachten en via de snelweg (de tolweg houdt hier op), rijden we door naar Termini Imerese, een wat groter stadje dan Cefalu, waar volgens de Acsigids een gratis overnachtingsplekje moet zijn vlak naast de sporthal aan zee. Het coördinaat klopt niet maar we vinden naast een tennisbaan aan een rustig straatje een prima plekje. De zee zien we wel maar is hier afgeschermd door een groot hek. Daarachter ligt een haventerreintje met laad-enloshijskranen. Het centrum is dichtbij. Onder het spoor door en we zijn er al. We lopen richting de grote kerk die een heel stuk hoger ligt. Na 500 meter, als we een smal straatje inslaan, ziet Nart ineens verscholen achter een soort vliegengordijn een internetkantoortje. Je zou er zo aan voorbij gelopen zijn. Dat valt nou eens mee! We kunnen internetten, Reismee aanvullen, bankafschriften inkijken, FB even lezen en de mail inzien. Leuk hoor, Piet en Lous dat jullie zo trouw reageren! Er zijn even problemen met Gmail, die vraagt ineens om een nieuw wachtwoord, maar het lukt uiteindelijk allemaal. Voor 2 euro zitten we toch bijna 2 uur online, terwijl de tv vlak boven ons hoofd keihard een soapserie geeft die door de dame achter de balie aandachtig wordt gevolgd. We kuieren terug; er staat veel manvolk op straat. Het stadje ademt een wat Arabische sfeer uit en de taal die ze spreken: daar is geen woord Italiaans bij. We lopen nog even langs de zeekant maar die is hier niet echt interessant.

28 januari 2014 op naar Palermo

Via een mooie en rustige kustroute rijden we richting Palermo. Het valt op dat er veel straatventers zijn, vooral van groente en fruit en dan ook nogal eenzijdig: of alleen mandarijnen, of venkel of bloemkolen (in diverse kleurvariaties). We zagen er zelfs één met alleen maar ananassen. We kijken even rond bij de archeologische opgravingen van Solunto en zoeken (tevergeefs) naar een cache bij Sant’Elia op het uiterste puntje boven Palermo. Dan komen we Palermo binnen en gaan naar de camperplaats die ook service heeft. We leggen de monteur het probleem voor: dat er nu al 2 pompjes kapot zijn gegaan allebei binnen een paar dagen. Hij gaat het bekijken, doormeten en snapt in 1e instantie niet hoe dat kan. Enfin…om een lang verhaal kort te maken: zijn conclusie is dat er twee draadjes (+en-)verkeerd zijn doorverbonden en dat daardoor het pompje de verkeerde kant ronddraait. Dat houdt hij dan een paar dagen vol en brandt dan door…Hij zet er voor ons eenzelfde nieuw pompje in, voor 15 euro, en wenst ons een fijne vakantie verder. We zijn een beetje perplex; we hadden veel scenario’s bedacht, maar deze zat er niet bij. Nou we hebben weer water uit de kraan en nou maar afwachten…. We rijden naar een camperparking midden in het centrum (en ook midden tussen hoge flatgebouwen)met stroom, wifi, douche, wc, en loos- en inneemservice. We krijgen van de baas een plattegrondje mee en we kunnen op pad. Binnen 10 minuten staan we op het Plazza Indipendenza en wandelen langs het Palazzo Reale. Daarna gaan we de Duomo of kathedraal iets verderop bekijken. Deze kerk is een mengeling van diverse bouwstijlen. Ik vind hem van buiten mooier dan vanbinnen, jammer genoeg staat ie gedeeltelijk in de steigers. Heel bijzonder is ook de Arco porta nuova, een poort over de drukke Corso Victor Emanuelle met prachtige beelden aan de voorkant. Tegen half zes zijn we terug en duiken meteen de digitale snelweg op; we hebben nog wat achterstallige mail te lezen en te beantwoorden. De skypeverbinding is nu prima en na even chatten met Marianne weten we nu dat het met Torvald langzaam aan de goede kant op gaat, gelukkig maar!….en …..dat ze zwanger is! Dat is dubbel leuk nieuws. Zo eindigt deze dag met een heel positieve berichten.