nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Verder langs de Adriatische kust

Dinsdag 11 maart 2014 The day after… Francavilla al Mare – Pescara – Civitanova Marche

We zijn vandaag nog wat slapjes, ik ten minste wel. Laat in slaap en vroeg wakker. We vervolgen onze weg in noordelijke richting over de Strada Statale Adriatico en gaan op zoek naar een internetpoint. Dat vinden we tegen de middag bij een groot winkelcentrum in Grottamara. Ondertussen hebben we gemerkt dat de achterdeur, die we gisteren in het slot hebben geduwd, met geen mogelijkheid meer open kan! We filosoferen er nog steeds over hoe het allemaal zo snel heeft kunnen gebeuren en ook hoe?? De extra balk die er op zit is met grote schroeven bevestigd. Daar moet grof geweld bij gebruikt zijn maar we vinden geen andere schade dan die aan het sleutelgat zelf. Na enkele uurtjes achter de laptop te hebben door gebracht gaan we weer door en vinden na wat zoeken bij Civitanova Marche een plek aan de brede en lange boulevard langs het strand. Ja we zijn al in de provincie Le Marche ( De Marken) aan gekomen. We strekken de benen door een flink eind te wandelen tot en met de haven. Er is hier ter plekke wifi (een uurtje per 24 uur gratis) en we kunnen nog wat reacties lezen en wat mail beantwoorden. Helaas werkt skype niet…

Woensdag 12 maart 2014 Bezoekje aan Parco Regionale del Monte Conero, Ancona voorbij en stadsbezichtiging in Fano.

We zijn weer een beetje van de schrik bekomen en beseffen wat een ontzettend geluk we hebben gehad; dat we zo goed zijn geholpen door de dame in de auto, door de gemeentepolitiemensen, en dat mijn tas zo snel door de vinders naar de Carabinieri is gebracht! We gaan proberen toch elke dag te genieten van de mooie dingen die we nog tegen komen. We maken een wandeling bij het schilderachtige Portonovo dat in het regiononaal park Monte Conero ligt. De hoge kliffen van dit schiereiland vormen de enige onderbreking van de uit zandstrand bestaande kust van Le Marche. We rijden vervolgens naar beneden naar Ancona waar we in de haven de supergrote veerboten zien liggen, iets verder op houden we aan het strand onze middagpauze. Dan door naar Fano. Volgens de Capitoolgids onderscheidt het zich van de vele andere badplaatsen hier aan de kust door zijn mooie centrum met antieke gebouwen. En dat klopt helemaal! We vinden op nog geen 200 meter van het centrum een prima camperplaats, waar we weer eens andere camperaars zien. We wandelen een paar uur door het inderdaad mooie oude centrum en eten tot slot een “biologisch” ijsje bij een drukke gelateria waar het een komen en gaan van liefhebbers is.

Donderdag 12 maart 2014 Via Rimini naar Ravenna

We gaan vandaag Ravenna bezoeken. In Rimini zien we het grote reuzenrad aan de boulevard en verder heel veel hotels, strandtenten en restaurants. Er wordt druk gepoetst, geverfd en geveegd om alles weer klaar te maken voor het komende toeristenseizoen. In Ravenna vinden we een camperparking waar al 4 campers staan. We sluiten aan en gooien €2,25 in de automaat, de prijs voor 24 uur parkeren inclusief service. Het is maar 500 meter naar het centrum en van half 2 tot half 5 doorkruisen we deze stad, beroemd om z’n vroegchristelijke mozaïeken. Voor €11,50 pp kopen we een passe-partout voor de gebouwen waar de mozaïeken te zien zijn. In de Basilica San Vitale vallen naast de schitterend wanddecoraties ook de vloermozaïeken op. Ook in het kleine Mausoleo di Galla Placida is een prachtig mozaïek te zien: De goede herder. Zowel in de Battisterio Neoniano als de Battisterio degli Ariani is de koepel versierd met afbeeldingen van de Doop van Christus. De Tombe van Dante, die hier in 1321 stierf, is een mooi klein gebouwtje. Het hoogtepunt vond ik de 6de eeuwse San’Apollinare Nuovo kerk. Een rechthoekig gebouw met aan weerszijden 13 bogen op pilaren met daarboven 2 magnifieke rijen met mozaïeken. Er staan geen stoelen of banken in deze kerk zodat je makkelijk van de ene naar de ander zijde kunt lopen en bijna kramp in je nek krijgt van het kijken naar de fantastische afbeeldingen. Het was een schitterende dag mede dankzij de zon die behoorlijk zijn best deed vandaag. Nog zo’n 150 kilometer en we zijn in Venetië!

Vrijdag 14 maart 2014 Ravenna – fietstocht Podelta - Bosco Mesola

Al vroeg zijn we op pad; het weer is nog steeds schit-te-rend! We rijden Ravenna uit weer richting zee. Het is hier aanzienlijk drukker op de weg met veel vrachtverkeer. We bezoeken een natuurparkje waar een duingebied is te bezoeken dat 12 kilometer landinwaarts ligt. Net na de middag zijn we op de camperplaats in Bosco Mesola, midden in het natuurgebied van de Podelta. Voor een tientje kunnen we hier overnachten en we krijgen er 2 fietsen gratis te leen bij. Na de boterham stappen we op; we krijgen een kaartje van de omgeving mee. Het eerste stuk gaat nog via een vrij drukke weg, daarna is het fiets/wandelroute. We rijden langs de Po, steken een pontonbrug over en gaan aan de overkant verder tot helemaal aan de zee, waar een vuurtoren staat (Bocca dei Po di Goro). Bij een klein barretje houden we pauze met cappuccino en rode wijn. Dan gaat het via een omweggetje terug naar de brug. Er zijn massa’s aalscholvers, kleine reigers, waterhoentjes, meerkoeten en ander eendenspul te zien. Als we terug zijn, tegen half zes hebben we zo’n 36 kilometer gereden. Een heerlijke dag was het!!