nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Venetië en weer naar huis..

Zaterdag 15 maart 2014 Via Chioggia naar Venetië

Vandaag rijden we op ons dooie gemak naar Venetie, zo’n 100 km. Eerst even de weekendboodschappen in huis halen bij een Lidl. We slaan meteen een voorraadje wijn in voor thuis: o.a Barbera en Merlot de Veneto. We maken even een ommetje via Chióggia, een stadje waar ook veel kanaaltjes doorlopen. Het is er vreselijk druk en een parkeerplaats kunnen we dus wel vergeten. Het weer is goed van temperatuur, maar het is wat nevelig, wat wel een mooi effect geeft op de vlaktes met riet en populieren. Net na 13.00 uur zijn we op camping “La Venezia”in Mestre. Van daaruit kunnen we met de bus in 10 minuten in Venetie zijn. Helaas is de receptie tot 14.00 uur dicht zodat we voor de poort even de middagpauze nemen. We checken dan in, krijgen een plattegrondje, instructies over de bus en kopen meteen buskaartjes. Er staan redelijk wat campers; de plek is ideaal voor Venetië bezoek, voor de rest is er hier in de omgeving niet veel te doen. Dat ervaren we als we een rondje buiten de camping maken. Er ligt vlak bij een immens recreatieterrein met fiets/wandel/skate paden, sportvelden en picknickplaatsen. Voor de rest alleen maar autowegen. We hebben op deze camping stroomaansluiting, internet, verwarmd sanitair, pizzeria en er is zelfs een jacuzzi en bubbelbad. We zijn klaar voor Venetië.

Zondag 16 maart 2014 Bezoek aan Venetië

We nemen tegen tienen de bus naar Piazzale Roma Venetië, het busstation van de stad, net na de brug. Veertig jaar geleden was ik hier al eens. Toen met een groepje van 6 rugzakkers al liftend, treinend en bussend op weg naar Athene. Ik herinner me nog dat het snikheet was en we veel van ons toch al krappe vakantiebudget kwijt waren aan een hotelletje. Maat Venetië vonden we helemaal te gek! En dat is het nog steeds! Venetië is één groot (water)museum met prachtige kanalen, bootjes, kerken, paleizen en pleinen. Tot laat in de middag zwerven we door straatjes, over bruggetjes en pleinen en proberen zo veel mogelijk de grote massa toeristen te omzeilen. Dat lukt aardig, behalve natuurlijk op het San Marcoplein, waar dikke rijen zich verdringen voor de ingang van het Palazzo Ducale, de Basilica San Marco en de Campanile. Op de kade rusten we wat uit op een stapel vlonders (voor als het water weer eens over de kade heen spoelt) , eten onze broodjes en kijken naar de voorbij flanerende mensen. ‘s Middags doorkruisen we dan nog de wijk Accademia, Dorsoduro en Santa Croce. Al met al een aardige tippel, die we afsluiten met een heerlijk ijsje. We rusten lekker uit en gaan ’s avonds een pizza eten in het restaurantje van de camping. Morgen begint dan echt de weg naar huis.

Maandag 17 maart 2014 Venetië naar Schwaz (Oostenrijk)

In de mist verlaten we de camping in Mestre om 9.00 uur. Tot aan Treviso rijden we in een lange file. Een dik uur later is de mist verdwenen en schijnt de zon weer. Onze route gaat eerst door het dal van de Piave naar Feltre. Net daar voor zien we de eerste met sneeuw bedekte toppen van de Dolomieten. Dan richting Trento, het dal van de Brenta en langs de meren van Levico en Caldonazzo. Bij de laatste houden we een korte rustpauze. Dan verder noordwaarts naar Bolzano. Lunchpauze met korte wandeling net na Chiuso. Daarna gaat het langs de Adige naar de Oostenrijkse grens. In Vipiteno/Sterzing gaat Nart even pinnen en doe ik bij de naast gelegen SuperSpar wat inkopen. We tanken en kopen een vignet. Een eind verder moeten we nog eens €8,50 betalen voor de Brennerautobahn! Het vignet geldt pas vanaf Innsbruck-Süd! Vanaf daar rijden we richting München en bij Schwaz gaan we de autobaan af, en zijn om 17.00 uur op de camperplaats, een rustige parking net over de Inn. We maken een rondwandeling door het gezellige dorpje en kletsen even met een Australisch stel dat in een in Amsterdam gehuurde camper door de Alpen toert en ook de nacht hier doorbrengt.

Dinsdag 18 maart 2014 Van Schwaz (O) naar Aschaffenburg (D). (530 km)

Om 9.15 zijn we weg uit Schwaz met 7199 km op de teller en onder een stralend heldere hemel. De minimumtemperatuur was vannacht 7,9°C op 550 m hoogte. Het schiet goed op op de snelweg en we zijn in een dik uur München voorbij. De bergen zijn geslonken in hoogte en aantal. De radio is sinds lange tijd weer eens aan en we horen meer over de Russische overname van de Krim. Verder over dat Maleisische vliegtuig, dat met 292 passagiers boven de Zuid Chinese Zee is verdwenen. Tegen enen gaan we van de 8 over naar de 7 naar Würzburg. De lunchpauze hebben we op een oersaaie Autohof bij Ellwangen. Om drie uur steken we voor de eerste keer de Main over. Dat gebeurt daarna nog een paar keer. We kiezen een camperplaats aan de Main vlak bij een oud centrum; daar is meestal nog wel wat te zien. Het wordt Aschaffenburg. Uiteraard lopen we een rondje door het centrum van deze stad, dat er heel aardig uitziet met o.a. het zeer dominante Schloss Johannisburg. Maar ook de vele vakwerkhuizen, de winkelstraten, een paar kerken en het brouwerijmuseum maken de wandeling interessant. Één ding valt ons Calabrië-bezoekers op: Er is hier een staking bij de openbare dienst aan de gang, hetgeen resulteert in grote stapels vuilniszakken in de straten. De zon gaat vandaag sterk oranje gekleurd naar de horizon, er is zo te zien flink wat smog in de lucht. Wel een mooi plaatje! Morgen de laatste 530 kilometers naar huis.

Woensdag 19 maart 2014 ---->>> Waalre

We kunnen vandaag goed opschieten en rijden de laatste kilometers naar huis, waar we rond twee uur aankomen. Wat heerlijk dat ook hier de zon schijnt. Camper uitpakken, alles opruimen, best veel te doen.. Leuk er liggen nog wat kerstkaartjes en een stembiljet. Oei, de meterstanden hadden moeten worden door gegeven en we maken een afspraak met ons camperbedrijf om het achterdeurslot te repareren. En dan weer over tot de “thuis” activiteiten….wandelen, volleybal, biljarten en het belangrijkste: de kinderen en kleinkinderen, familie en vrienden en kennissen weer zien!