nartentinekesicilie1314.reismee.nl

ROME

Zaterdag 4 januari 2014 Rome

We zijn vroeg wakker..vol verwachting van wat we vandaag allemaal gaan zien. Half 9 in de bus naar de Termini (station) en daar overstappen op lijn 40 St Petri. Inderdaad we gaan eerst naar de St Pieter en het Vaticaans museum. Omdat we in onze gids lazen dat op zaterdag het museum al om 12.45 uur sluit, beginnen we daar. Er staat een rij van zo’n 300 meter voor de ingang, maar het loopt gestaag door. Diverse aanbieders/gidsen proberen mensen in de rij voor een hogere entreeprijs een soort voorrangsdienst te verlenen. Ze hebben blijkbaar een aantal gereserveerde kaartjes achter de hand. De prijzen lopen op naar gelang de rij langer is!! Na een uurtje zijn we bij de ingang en gaan eerst door de controlepoortjes en dan naar de kassa. Voor €16,- pp kunnen we naar binnen. Ondertussen hebben we gezien dat het museum net als andere door de weekse dagen tot 18.00 uur open is. We hoeven dus geen haast te maken om de Sixtijnse Kapel te kunnen zien en kiezen dan ook voor de lange route er naar toe. Het is erg druk met veel verschillende nationaliteiten en ook de grote groepen met gids (en vlaggetje) komen we tegen. Er is een eenrichtingsroute; erg handig. Ook het plattegrondje geeft goed aan waar van alles te zien is. We kijken onze ogen uit: wat een grote prachtige collectie is hier verzameld. Niet voor niks het grootste museum ter wereld met z’n 300 zalen. We bekijken Griekse, Etruskische en Romeinse oudheden. Daarnaast ook vroegchristelijke, renaissancistische en moderne kunst. De door Rafaël beschilderde appartementen zijn een lust voor het oog met als topstukken: De school van Athene en de Transfiguratie. Als we in de Sixtijnse kapel komen is het er mudjevol. Bewakers proberen de mensen door te laten lopen, er wordt omgeroepen dat hier niet mag worden gefotografeerd en gevraagd om stilte!! Het is er nog al donker en hoog, zodat je maar moeilijk al die mooie scènes uit Genesis, geschilderd door Michelangelo, kunt zien. Hierna bezoeken we nog de “Pinacoteca” : een voornamelijk religieuze kunstcollectie met werken uit de 15e tot de 19e eeuw van o.a. Leonardo da Vinci, Rafaël en Caravaggio. We zijn onder de indruk van dit alles. Het is al twee uur als we weer buiten staan. Dan op weg naar de Sint Pieter. Ook hier staat een lange rij wachtende tot op het grote plein. Deze rij loopt vlot door want behalve weer een X-ray, hoef je geen entree te betalen om de kerk te bezichtigen. Wel als je de koepel in wilt of de schatkamers. We vergapen ons aan de enorme grootte (211 meter lang en hoog tot en met de koepel 136 meter). De Pietà van Michelangelo dateert uit 1499 en is sinds 1972 achter glas geplaatst omdat toen iemand het werk opzettelijk heeft beschadigd. Verder staat het er vol met beelden en monumenten voor de diverse pausen. Via de catacomben komen we weer bij de uitgang waar we nog even de mooi versierde deuren bekijken.

Tegen half vier lopen we richting de Tiber, steken de Pont Vittorio Emanuel over en hebben een mooi zicht op Castel Angelo. Af en toe miezert en nu een beetje. De Corso V. Emanuel komt uit bij Piazza Venezia waar we het monument ter ere van koning Emanuel bekijken. Er is een erewacht bij het graf van de onbekende soldaat. We zijn op weg naar het station en komen langs het Forum Romanum en iets verder het Colosseum. Deze staat half in de steigers net als de Boog van Constantijn. We lopen om de arena heen en het begint al te schemeren. Iets verder op zien we een metrostation en we pakken die voor 2 haltes naar het station. Daar stappen we over op lijn 105 die ons terug brengt naar de camperplaats. Nog even aan de overkant wat inkopen doen bij de Dem supermarkt en dan kunnen we uitrusten. Het is niet de afstand waar je moe van wordt maar het geslenter (vanwege de drukte) door het museum. Maar wat hebben we machtig mooie dingen gezien vandaag!!

Zondag 5 januari 2014 Rome

Om 08.00 uur worden we wakker van een gigantische onweersbui! Ook vannacht ging het flink te keer. Tegen tienen klaart het op en gaan we op pad. We wurmen ons in de propvolle bus en staan als haringen in een ton tot aan het station. Daar nemen we de metro richting Batistini en willen bij Flaminia uitstappen. Deze lijn komt ook langs de St Pieter en dat is te merken. Acht rijen dik staan de mensen op het smalle perron te wachten. Maar iedereen kan mee, weer dicht op elkaar gepropt. Als we uitstappen regent het weer even, maar gewapend met onze parapluutjes gaan we richting Piazza del Popolo met zijn leeuwenfontein en obelisk. De parapluverkopers doen goede zaken; er lopen er tientallen rond. In de Santa Maria kerk is een dienst gaande dus we kunnen niet alles bekijken. We wachten er even tot een plensbui over is en gaan via de Via dei Condotti ( met enkele van de chicste winkels en modeboetieken van topontwerpers) richting De Spaanse trappen en Piazza di Spagna. Je kunt nu niet op de trappen zitten want ze zijn nat van de regen maar het wemelt er van de bezoekers. We beklimmen de trappen en bekijken helemaal boven in de Trinitá dei Monti kerk, een barok interieur met 3 kapellen, allemaal met schitterende altaarstukken en fresco’s. De ludieke fontein voor de trappen is gemaakt door Bernini in de vorm van een marmeren zinkende boot. Het volgende hoogtepunt op onze route is de Trevi-fontein. Het is hier dringen, maar de schoonheid van deze creatie is overweldigend. Veel groter dan ik had verwacht. Heel ingenieus tegen de achterkant van een palazzo geconstrueerd aan het eind van een aquaduct. Resoluut worden mensen die op de fontein willen klimmen voor een foto terug gefloten door agenten. Dan gaat het verder naar het Pantheon; alweer zo’n indrukwekkend gebouw, bijna 2000 jaar oud. Zestien roze en grijze granieten zuilen ondersteunen de geveldriehoek. De koepel is precies even hoog als breed (43 m) en het gat in het midden (8 meter in doorsnee) laat licht door en ook regen! Er precies onder wordt de ruimte met paaltjes en touw afgezet om te voorkomen dat mensen er natte voeten krijgen. Twee Italiaanse koningen liggen er begraven en ook Rafaël, de lieveling van de Romeinse renaissancekunst, die al op 37 jarige leeftijd stierf. De vloer en de muren bestaan uit marmer in verschillende kleuren en in mooie patronen gelegd. Alle winkels zijn vandaag open en ondanks de regen is het erg druk.

Piazza Navona is een complete verrassing. Het plein staat helemaal vol met kramen en een draaimolen. We moeten de drie fonteinen zoeken tussen al het volk en de kooplui. De middelste fontein: Fontana dei Quattro Fiumi, gemaakt door Bernini, symboliseert in vier beelden rivieren van diverse continenten . We hebben nog een kerk daar in de buurt op ons lijstje staan maar die is pas weer over een uur open. We wandelen weer richting het Pantheon en komen aan de andere kant ervan Bernini’s olifantenobelisk tegen en de erbij gelegen Gotische kerk: de Santa Maria sopra Minerva. Binnen is een koor met orkest aan het repeteren en we blijven een tijdje luisteren : dit zijn beslist geen amateurs. De akoestiek is er geweldig! We zien hier Michelangelo’s gewaagde, gespierde weergave van de Verlosser die zo naakt was dat de kerkleiders er een bronzen kleed aan toe voegden. Links en rechts nog het een en ander bewonderend, gaan we richting station. Het is weer gaan regenen en we hebben vandaag genoeg nieuwe indrukken op gedaan. Toch zijn er ook minpunten aan deze stad te melden: het drukke verkeer, de vele bedelaars, sommige languit op de grond liggend, een overdaad aan straatverkopers, smerig stinkende overvolle containers en de vele graffiti op de muren. Desondanks een stad om lang aan terug te denken en misschien nog wel eens terug te komen….hoewel…we hebben geen muntje over onze schouder in de Trevi gegooid…

Morgen gaan we weer een eindje verder richting Sicilië…