nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Op weg naar Rome

30 december 2013. La Spezia – Marina di Pisa.

Na water lozen en tanken en de vrijwillige gift aan de ambulancedienst, rijden we na een vrij koude nacht om 10.30 uur weg na al weer 1589 km. De zon verdrijft al snel de kou en zal de hele dag volop schijnen. We rijden om Lerici heen en zien voortdurend de Appennijnen op de achtergrond. We zijn inmiddels Liguria uit en Toscane in gereden. Verder is het een rommeltje langs deze veelal slechte weg. We gaan via de drukke strandweg naar Viareggio. Het kanaaltje met boten en een roestige brug herkennen we van de vorige keer (2005?). Even verder doen we uitgebreid boodschappen bij de LIDL. Het gaat dan van de kust af richting Pisa. We zien de toren vanaf de doorgaande weg en slaan even later af naar Marina di Pisa. Daar parkeren we tegen de strandweg aan op een groot braakliggend terrein bij nog enige andere campers. Na de lunch verkennen we de omgeving en die bevalt zo goed dat we besluiten hier te blijven.. We kijken eerst bij de haveningang en de jachthaven. Er liggen een aantal grote jachten te pronken. Hier stroomt de Arno in zee. Vervolgens volgen we een heel eind de “boulevard” met hier en daar een restaurantje. Gezellig dus en volop zon! In de verte zien we de haven van Livorno. Een mooi gezicht zijn ook de vissershutten met grote netten met de hoge ruige bergen op de achtergrond. Er is weer een mooie zonsondergang te zien. Als ik tegen zevenen een potje aan het koken ben, wordt er op de deur geklopt: politie…De agent deelt ons vriendelijk mede dan we hier niet vannacht mogen blijven staan…hebben we een verbodsbordje over het hoofd gezien? Hij wijst ons aan waar we wel mogen overnachten; zo’n 1500 meter verder op aan de strandweg is een camperplaats. We zien dat ook de andere campers die kant op gaan. ….en we sluiten aan.

31 december 2013 Naar Marina di Grossetto

Om half tien vandaag al onderweg. De wegen zijn niet al te best. Ook vandaag zijn er veel wielrenners op de weg. Ze storen zich niet aan verkeersregels en rijden breed uit. Het gaat langs Livorno en Cecina over de S1. Opeens staan we voor een toldoorgang: 0,60 cent betalen voor een nieuw stukje autostrada….We passeren San Vincenzo en slaan af richting Populonia. Er staat een verbodsbord voor voertuigen breder dan 2,00 meter. Met de spiegels erbij zijn we dat. Een uitgebreide tekst eronder vertelt echter dat dit alleen in de zomermaanden geldt. Dus kunnen we door tot aan de parking bij het archeologisch park onder Populonia. Het park is helaas dicht en parkeren is hier nu gratis. Aan het begin van de 20e eeuw werd hier een uitgestrekte Etruskische necropolis (dodenstad) blootgelegd met prachtige soms nog puntgave graftomben. We willen hier de wandeling uit de ANWB Actief en Anders-gids Toscane maken: 8 kilometer, 2.30uur. We lopen de berg op voor het begin van de tocht in Populonia, een pittige klim van 20 minuten. We kijken even rond bij het kasteel en het uit 1 straatje bestaande, ommuurde dorp. De wandeling gaat langs de vervallen kapel van San Quirico en door een schitterend bos met kurkeiken en parasoldennen. Regelmatig moeten we plaats maken voor mountainbikes die hier de heuvelachtige paadjes hebben ontdekt. Als we op een open hoogte komen hebben we mooi zicht op de kust bij Piombino, het eiland Elba en zelfs Corsica. Tegen drieën zijn we terug. We rijden nog een 50 kilometer door om op een mooie parking aan het strand van Maritima di Grossetto oud en nieuw door te brengen. Natuurlijk nog even een rondje over de verlaten boulevard lopen. Er zijn maar weinig restaurantjes open en degene die open zijn hebben een speciaal oud/nieuw-menu à 60 euro…Er staan veel campers. Het valt op hoeveel Italianen in hun camper rondrijden. We zijn tot nu toe geen een Nederlander tegen gekomen.

BON ANNO!!!!! 1 januari 2014 Alberese – Talamone – Alberese

Het viel om 24.00 uur erg mee met het geknal aan het strand; misschien een kwartiertje en toen was het weer stil. Als we opstaan schijnt de zon al volop; een strakblauwe lucht. We rijden naar Albarese, want daar is de start van een aantal spectaculaire wandelingen in het Regionaal Natuurpark Maremma. Als we er tegen half elf aankomen blijkt de shuttlebus naar het startpunt (Pratini) van de diverse wandelingen om 10.00 uur te zijn vertrokken. Morgen om 09.00 uur gaat er weer een. Maar we kunnen wel andere wandelingen maken vanuit Talamone, de zuidpunt van Maremma. Dat gaan we dus doen. 18 km verderop parkeren we dan in Talamone aan de haven en zoeken de entree van het park. Dat staat niet duidelijk aangegeven maar na even rondvragen worden we op de juiste route gezet…helemaal naar boven! Het is een steile, lange klim tot aan de ingang. Met behulp van de routekaart kiezen we een wandeling uit: Lengte: 8 km, Tijd: 4 uur, moeilijkheidsgraad: uitdagend. Het eerste gezwoeg naar de start blijkt het zwaarst, de rest valt erg mee. Een prachtige tocht merendeels door laag struikgewas ( heg, hei, brem, “macchia”, cistus en andere kruidachtige gewassen), en wat hogere bomen (eikenbomen, hulst, naaldbomen, pistache). Regelmatig hebben we zicht op zee en de eilanden voor de kust. Het gaat omhoog en omlaag; het is een prachtige tocht! Halverwege eten we onze boterhammen in het zonnetje. Het laatste stuk, helemaal naar het strand laten we voor wat het is en gaan aan de andere kant van de berg (Punta del Corvo) weer terug. Tegen drieën zijn we weer beneden aan de haven. We rijden terug naar de parking in Alberese tegenover de park-info; daar kunnen we overnachten om morgen alsnog een van de andere wandelingen te maken. Het is hier een schitterende natuur!

2 Januari 2014 Via het schiereiland Argentaria naan Montalto Marina

Gisteravond zijn we eindelijk de eerste echte Italiaanse pizza gaan eten in de enige pizzeria van dit dorpje. Het was heerlijk: gebakken in een houtgestookte oven! In de camper terug blijkt dat de waterpomp niet meer werkt??? Gelukkig hebben we watervoorraad genoeg buiten de watertank. Vannacht regende het af en toe en als we wakker zijn blijkt het behoorlijk bewolkt. Nart gaat eerst de waterpomp eruit halen; zo te zien is die inderdaad kapot. We zullen een nieuwe ergens moeten kopen. Vandaag gaan we niet wandelen maar een ritje maken via het schiereiland Argentaria en de lagune van Orbetello. We willen het hele rondje maken tot aan Porto Ercole, maar halverwege wordt de weg zo smal en staan er verbodsborden voor grotere auto’s/ aanhangers/caravans e.d. dat we toch een andere route moeten nemen. We rijden dus vanaf de andere kant Porto Ercole in. Helaas hier overal verbodsbordjes voor campers. Dan gaan we de tweede dam over terug naar het vaste land en parkeren vlak voor Orbetello op een grote parking aan de lagune. We zien veel watervogels, o.a. flamingo’s. We lunchen er en wandelen een flink eind langs de waterkant en door het stadje zelf. Ik probeer nog even in de plaatselijke bieb een internetpunt te vinden maar deze is helaas gesloten vandaag. Dan rijden we door naar Montalto Marina en vinden daar een mooi plekje vlak bij het zwarte lavastrand. Ondertussen zijn we de provincie Lazio in gereden. Natuurlijk even een korte wandeling over dit strand. Het waait flink en de zon heeft zich vandaag nog niet laten zien. Morgen door naar Rome. We vinden in de Facile-en route-campergids een camperplaats bij een camperonderdelen bedrijf. Dat komt goed uit…misschien heeft hij een nieuwe pomp voor ons. Bovendien ligt de plek vlak bij het centrum. Tot laat in de avond blijft de temperatuur zo goed dat het niet nodig is de kachel aan te doen!! Niels bericht ons dat de komende dagen de temperaturen in Rome boven de 15 zullen zijn, dus uitstekend voor de bezichtiging van alle mooie dingen daar.

Vrijdag 3 januari 2014 Naar ROME

We zijn er al vroeg uit. We waren de enige camperaars op deze zeer rustige plek. Om 9 uur draaien we de weg op richting Roma. Ook hier zijn de wegen van slechte kwaliteit, vol gaten en butsen. Net na 11.00 uur passeren we de G.R.A…(de grote rondweg om Rome heen) hé, hadden we hier niet moeten afslaan en doorrijden tot afslag 18? Onze navigator loodst ons echter dwars door het centrum naar de oostkant van de stad. Zo zien we ineens de St Pieter, steken we de Tiber over en via de Piazza Venezia komen we in de buurt het Colosseum. Dan gaat het richting station. Ik kom ogen en oren te kort: voetgangers die zich op de zebrapaden storten, scooters die links en rechts voorbij schieten en dan nog al die dubbel geparkeerde auto’s overal! Na nog een kilometer of 4 langs de trambaan, rijden we het terrein van de camperplaats op. Het had wat simpeler gekund maar we zijn er! We blijven hier 3 nachten. Voor 2 tientjes hebben we een nieuwe waterpomp. Nart zet hem erin en er komt weer water uit de kraan gelukkig. Dan ga ik eerst een wasje doen, de zon schijnt dus misschien…Wat later gaan we te voet wat boodschappen doen vlakbij en kijken we vast waar en hoe we morgen in het centrum komen. Een poging om reismee bij te werken lukt maar half…het verhaal staat er op maar het lukt niet om de foto’s te uploaden; de verbinding is erg traag…morgen nog maar een keer proberen.