nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Naar Cinque Terre

26 december 2013…2e kerstdag Van Diano Marina naar San Rocco

Het heeft de hele nacht gehoosd en het halve camperterrein staat blank. Gisteravond heb ik tevergeefs geprobeerd om te internetten. Vanmorgen probeer ik het nog eens en zo waar er is nu wel een goede wifi verbinding. Nart vult ondertussen de watertank weer aan en leegt de vuile. Ik haal de post op en bekijk even facebook en het eerste verhaal en de foto’s kunnen op het reislog. In de nog steeds stromende regen vervolgen we onze route langs de Riviera di Ponente. Er zijn leuke plekjes om te stoppen maar het weer laat niet toe dat we even de benen strekken. Na een korte lunchstop net na Pietra Ligure aan een bulderende zee. In Cogoleto is de brandweer op drie plaatsen ondergelopen panden aan het leegpompen; de slangen liggen over de weg. Tegen half vijf zijn we eindelijk Genua voorbij. Ondanks dat het zou moeten gaan schemeren, wordt het toch nog even lichter buiten. Het wolkendek begint te scheuren! En dan in Sori wordt het eindelijk droog! We beginnen aan een stevige klim naar San Rocco. Of beter gezegd een grote parkeerplaats net voor dat dorp. Door de week kan men hier gratis parkeren. Nu is de parkeerplaats nagenoeg leeg. De toegangsweg (verboden voor campers) staat wel mudje vol met auto’s. We stappen uiteraard direct op en wandelen het stukje naar San Rocco zelf (450m). Het is een minidorpje tegen de helling op gebouwd met achteraan een grote kerk. Daar zien we diverse wandelpaden het Parco di Monte de Portofino in, zodat we morgen hier genoeg te doen zullen hebben. Ook is er een pad omlaag naar Camogli. Nog een interessant doel morgen en er is voor morgen een zonnige dag voorspeld!

27 december 2013 San Rocco

Doordat het vannacht compleet helder is geworden, is het ook in de camper een stuk afgekoeld. 13°C bij het opstaan! We blijven ook de komende nacht hier staan. En op deze schitterende dag met staalblauwe onbewolkte lucht gaan we twee wandelingen maken. Tegen tienen gaat het allereerst via San Rocco naar Punta Chiappa. Dat begint uiteraard met genieten van het weidse uitzicht over de Golf van Genua en de besneeuwde bergen daar achter. Dan nemen we het pad achter de kerk in de richting van Punta Chiappa. Rechts steeds zicht over de zee en de kust. De paden/traptreden zijn in het begin geplaveid en dus prima om te wandelen. Na een half uur komen we bij het kerkje en huizen van San Nicolò aan. Aan de linkerkant van dat kerkje vinden we in de muur naast het pad een cache verstopt. We wisselen een coin voor de travelbug, die we uit Nederland hadden meegenomen. We vervolgen dit pad nu (bij het kerkje werden 2 paden naar Punta Chiappa aangegeven). Dit is een smal bos- bergpaadje, dat meer concentratie bij het lopen vereist. Om 11.00 komen we aan het punt waar de 2 paden weer samenkomen en gaat het over een comfortabeler pad door. We passeren een hijsinstallatie om vracht van het water naar boven te halen. Je houdt het niet voor mogelijk maar hier beneden zijn 2 restaurantjes; ’s zomers geopend. Even later komen we dan bij Punta Chiappa aan. Een schiereilandje dat grotendeels uit conglomeraatgesteente en basalt bestaat. Er staan wat gedenkstenen voor verdronken vissers. Bij een van die inscripties vinden we de 2e cache. Voor we omkeren zitten we een tijdje in de zon naar de golven te kijken. Uiteraard nemen we nu het andere pad. Dat brengt ons na even stijgen weer omlaag naar het haventje van Porto Pidocchio. Dit is de enige plek aan de Ligurische kust, waar nog steeds op de ouderwetse wijze tonijn wordt gevangen lezen we op een informatiebord. Nart maakt foto’s van meeuwen en aalscholvers voor we weer steil bergop gaan. Er is nu aardig wat volk op weg naar beneden. Tegen één uur zijn we weer bij de camper op 250 m hoogte.

Na lunch en rust stappen we om 13.45 uur op. Het is inmiddels aardig druk geworden op de parking. Er gaat in San Rocco tegenover de kerk een straatje omlaag en via een lang trappenpad dalen we af naar Camogli. Tussen bemoste muren, heggen, tuinen en af en toe wat huizen door komen we rap in dat schitterende vissersdorp. Ook in deze tijd van het jaar een toeristentrekpleister. We komen via een pleintje het dorp in, waar de “Dragu” ten toon gesteld wordt. Een zeil/roeiboot waarmee Camogli bij vele vlootshows over de hele wereld de show steelt. We kuieren over de kades genieten van de mooie plaatjes, de boten, de mensen op de terrassen enz. Tegen half vier beginnen we dan aan de terugweg. Op het eerder genoemde pleintje naast de boot zien we een buitenmaatse (doorsnede 4 meter) koekenpan, waarin op de 2e zondag in mei (sinds 1952) grote hoeveelheden sardientjes worden gebakken en gratis uitgedeeld. Een grote happening aan de foto’s te zien. Het kost ons kruim om dat trappenpad weer te bestijgen. Ik tel de treden en las na elke 100 een korte adempauze in. Het blijken er uiteindelijk 835 te zijn! In San Rocco gaat het winkeltje net open en kopen we wat voor het eten. Al met al was dit een grandioze dag.

Zaterdag 28 December 2013 Via Portofino naar La Spezia.

We worden wakker door de luidruchtige Italiaanse kindjes van onze Italiaanse camperburen. We zien nog geen zon maar het is droog. Vandaag rijden we via Portofino naar La Spezia via de kustweg. Portofino komen we echter niet in omdat het helemaal autovrij is en zelfs ver buiten het centrum staan borden die aangeven dat campers niet zijn toegestaan. We draaien om en rijden via Rapallo weer terug naar de SS1. Het is erg rustig op deze weg; geen wonder….het grootste stuk mag er maar 30km/uur worden gereden?? De reden is ons volkomen onduidelijk. Maar er is genoeg te zien onderweg; prachtige vergezichten en Nart heeft veel tijd om foto’s te maken. Tegen twee uur zijn we op de camperplaats op het terrein van diverse hulpdiensten vlak bij het havengebied. Er staan veel (Italiaanse) campers. Er zijn servicefaciliteiten en je mag zelf weten hoeveel je betaalt….Omdat we morgen naar Cinque Terre willen( alleen per boot of trein bereikbaar) nemen we eerst de bus naar het treinstation om te kijken hoe laat er treinen gaan en wat de verdere mogelijkheden zijn. We pikken de nodige informatie op en wandelen dan via het centrum terug naar de camperplaats, waarbij we onderweg nog even een “Penny-market” aandoen voor wat boodschappen. Tegen zessen zijn we daar dan weer en zien dat het aantal campers nog meer is uitgebreid. Er valt ’s avonds af en toe een buitje; hopelijk is het morgen weer droog.

Zondag 29 december 2013 Cinque Terre

Het weer is prima..lunchpakketje mee en we zijn op weg naar Cinque Terre. Met de bus naar het treinstation en daar voor 2,70 pp naar het verste (5e) dorpje van de Cinque: Monterosso al Mare. Daar zoeken we het begin op van de wandeling naar Vernazza (6km) via de kust/wijnbergen. Het is een schitterende route. Hoewel we eigenlijk hadden verwacht dat er veel volk op pad zou zijn (gezien het aantal treinreizigers) valt het reuze mee. De uitzichten zijn fantastisch en het is aardig wat klim en daalwerk voordat we na een dikke 2 uur Vernazza in zicht krijgen. We bekijken het prachtige dorp met zijn terracotta/zandkleurige gebouwen en eten onze boterhammen op een bankje aan de haven. Dan nemen we de trein naar een dorp verder: Corniglia; van daar uit hebben we mooi zicht op alweer het volgende dorp: Manarola. Als laatste bezoeken we Riomaggiore . Hier hebben we een uur en drie kwartier om alles te bekijken: het wat saaie dorp zelf, de kerk, de haven en de beroemde Via del Amore, die tussen Manarola en Riomaggiore loopt, maar nu is afgesloten vanwege instortingsgevaar. Het wemelt overal van de Aziatische toeristen. We drinken een lekker rood wijntje in een trattoria. De trein terug naar La Spezia is aan de late kant, zodat we nog net vanaf het perron de zon in zee zien verdwijnen. Terug in La Spezia halen we op het nippertje bus L naar Lerici die voorbij de camperplaats komt. Om half zes zijn we weer “thuis”. Wat een schitterende dag!