nartentinekesicilie1314.reismee.nl

Waalre - Avignon - Italiaanse Riviera

21 december 2013. Van Waalre naar Thierville sur Meuse.

Om een uur of elf vertrekken we, als we alles hebben ingeladen; de watertank en de nieuwe accu vol. Via Hasselt, St Geertruid en Dinant gaat het Belgie door. Bij de pauzes onderweg is het geen weer om even een wandelingetje te maken, erg koude wind en geregeld motregen. Om 16.00 uur passeren we dan de Franse grens. Na 301 kilometer vinden we het genoeg: het is dan half zes en donker. De camperplaats, vlak bij Verdun, is gratis. We wandelen even naar het centrum, maar daar is niet veel te beleven. Terug, de kachel aan en een potje koken.

22 december 2013. Via Dijon en Macon naar La Chapelle-de-Guinchay

Bijtijds eruit; we ontbijten terwijl er groepjes hardlopers voorbij joggen. We gaan met regen weg maar eenmaal Dijon voorbij wordt het droog. De buitentemperatuur stijgt ook aardig. Het is zondag en erg rustig op de weg. Geen vrachtverkeer! We volgen de Maas en passeren in Domremy-la-Pucelle het geboortehuis van Jeanne d’Arc. Dan gaat het door de Bourgognestreek met z’n uitgestrekte wijnvelden. In en om Macon stikt het van de rotondes, maar het ziet wel gezellig uit. 687 km staat er op de teller als we bij het toeristenbureau van La Chapelle-de-Guinchay de camperplaats vinden. Even op en neer naar het centrum, maar al te donker om veel te kunnen zien van de omgeving.

Maandag 23 december 2013 Naar Avignon.

Na de diverse sanitaire werkzaamheden vertrekken we met volop zon verder naar het zuiden. De kraan was afgesloten dus hebben we hier geen water kunnen innemen. Af en toe een file (voor Lyon) en veel vrachtverkeer, maar toch schiet het goed op. Zon in de ogen dus het is opletten! Langs de LIDL voor de boodschappen en tanken bij de Carrefour. Ons einddoel vandaag is Avignon (288km) en daar willen we graag voor donker op de brug dansen. We rijden langs de Saone en later de Rhône. Net Montélimar voorbij maken we een lunch-en wandelpauze naast de rivier. We vinden tegen half vijf vlot de P+R bij Avignon. Hier is een stuk parking speciaal voor campers gereserveerd. Er staan er een stuk of 10 als we aankomen. Er gaat een gratis shuttlebus naar het oude centrum maar wij gaan liever te voet. Het ziet er spectaculair uit met z’n groten muren en torens. De brug over en we zijn er al en zien meteen de oude brug liggen (eigenlijk is het maar een halve!). Je moet entree betalen om er op te mogen, maar helaas gaat de kassa al dicht, zodat we het maar op het bekijken van de onder/zijkanten houden. Binnen de muren komen we al snel op Place de l’Horloge waar een drukke gezellig kerstmarkt is. Ook bekijken we het Palais des Papes en de diverse andere mooie oude gebouwen zoals de Marie, het Theater en de Kathedraal. In de Marie is een grote kerststal in Provence-stijl en de Kerstman neemt hier het ene na het andere kind op schoot. Ze kijken niet allemaal even blij! Tegen half zeven zijn we op de camperplaats terug. Het weer is fantastisch, om half elf hebben we nog steeds de kachel niet aan! Buiten nog 15 graden!

24-12-2013…door de Provence naar de Cote d’Azur….St Laurent-du-Var (Nice)

Met Radio Emotion op de zender schrijf ik even het dagverslag. Allemaal oude Franse chansons. Avignon verlieten we vanmorgen met prima weer. Echter hoe verder we oostwaarts reden hoe donkerder de lucht werd. Het gaat via Aix en Provence over de route National richting Nice. Naast wegen vol platanen zien we nu ook de eerste cipressen. Van Fréjus rijden we een schitterend traject naar Cannes door het Massif de Esterel. In Entibes krijgen we een gigantische hoosbui op ons dak. Palmbomen versieren hier de route en even later ook parasoldennen. De subtropische sfeer begint al door te dringen. In St Laurent-du-Var zijn 2 camperplaatsen. De eerste is overvol en ik begin me al een beetje Maria te voelen, die geen plaats in de herberg kon vinden. Dan door naar nummer 2 en warempel daar zijn nog twee gereserveerde plaatsen vrij. Het is hier wel wat rumoeriger dan de eerste, maar deze is dan weer dichter bij de zee…Totaal op de teller 1244 kilometer. Nog een kleine 40 km en we zijn in Italië!

25-12-2013. Eerste Kerstdag: Italië in en via San Remo naar Diano Marina.

Nart gaat, ondanks de regen, toch nog even terug naar de rivier om te kijken of er nog wat vogels te spotten zijn. Tegen elf uur vertrekken we van de parking. We crossen door Nice en Monaco, waar het erg rustig is. In Menton tanken we nog even want in Italië is de diesel minstens 20 cent duurder. Vlak voor San Remo stoppen we voor de lunch en net erna rijden we een paar kilometer landinwaarts naar Bussana Vecchia. Boven op de berg en via een smalle weg komen we er. Het is een dorp dat in 1887 werd getroffen door een enorme aardbeving, waarbij meer dan 2000 doden vielen. Nu is het een verlaten dorp waar zich een aantal (vooral Engelse kunstenaars) hebben gevestigd. Erg indrukwekkend; de resten van de kerk en een aantal bouwvallen staan er nog. Het is wat lastig keren, want zoals gewoonlijk storen Italianen zich niet zo aan parkeerverboden. Van boven af is er een grandioos uitzicht over de regio tot aan de Middellandse Zee, alleen nu is het nogal bewolkt. Nog een kilometer of 30 en we zijn in Diano Marina, een camperplek uit de Fattore Amico gids. Deze gids bevat een aantal adressen (meestal van wijnboeren of andere kwekers)waar camperaars gratis kunnen overnachten. We worden er hartelijk ontvangen. Er is een winkeltje en het blijkt een groot camperpark te zijn met alle voorzieningen. Wie lid is van Fattore Amico mag er gratis overnachten en gebruik maken van de faciliteiten. Ondertussen regent het nog steeds….zodat we een wandeling naar zee maar even uitstellen.